Nak kahwin Jimat... Jom baca perkongsian ini..

Ini cerita kawen kami...
Simple dan jimat belanja...
Rugi boh kalau dop bace.


Dua hari aku tak bukak Facebook sebab tolong mak (mak mertua) dengan persiapan kenduri sambut menantu. Kiranya, majlis resepsi sebelah pihak laki la.
Seronok dengan family Encik Iman ni, meriah. Adik beradik ramai lepas tu mesra semuanya. Kalau family aku, ada seketul je la adik aku tu, si Munirah.
Alkisahnya, kenduri ni memang kenduri sambut menantu sekali dengan khatam Quran. Memang dah plan nak pakai baju sedondon dengan Iman, dia punya baju Melayu purple aku pasangkan dengan baju kawen aku, shawl ada braids dengan jubah lace purple.
Lepas mak dah doa minta hujan tak turun hari tu, aku pun nak menunjuk la aku ni menantu baik, mithali, all rounded gitu. Aku pun turun merewang sekali. Tak sedap rasanya nak duduk saja. Kena la tolong menolong amalan mulia.
Tung tang tung tang aku kat dapur. Kejap-kejap kelek anak buah pastu sambung balik ketuk ketuk kuali, baling-baling pisau, nangis-nangis potong bawang.
Iman pulak pergi masak nasi arab. It was a very hectic yet happening day lah for all of us. Kecek omputeh skek.
Orang rewang pun ada la dalam empat lima kerat je mak panggil. Lain tu semua ahli keluarga tolong. Kelakar dia kat sini, kenduri kat Kanchong Darat, kampung orang Jawa, tapi dalam khemah tu dengar telor Tranung sokmo. Ambe pun konpius ni dok Kanchong ke dok Kuale. Maktuo ambe ni orang Tranung.
Tengah berlecak-lecak ketiak ni, muka pun dah itang rentung, tibe ada pengumuman DJ;
"Mengumumkan ketibaan keluarga pengantin perempuan ke majlis menyambut menantu pihak lelaki. Yaaa, dijemput dengan penuh hormat untuk menjamu selera".
Pulok doh. Pengantin tengah bersandar kat dinding. Badan bau daun bawang. Mandi tak lagi. Pebenda ketibaan tetibe ni. Pastu teringat ke baju yang dah lawa-lawa pagi hening digosok sampai nak tergelincir sebab eksaited sangat.
Baru teringat malam sebelum tu ada pesan dekat Munirah,
"Esok takde ape tau. Dah sampai tu masuk je rumah mak. Abang Iman nak majlis ringkas-ringkas je."
Aku nampak la kazen aku mengusung bunga telor sepohon tu haa..siap berpayung lagi. kelakar pulak takde pengantin kat situ.
Long story short, aku dengan muka tebal menyambut kedatangan keluargaku yang terchenta dibantu oleh kakak-kakak ipar yang lawa bajunya, cantik wajahnya. Atas bawah ibu dengan nenek tengok aku.
Tu tak sedih tau, yang sedih tu bila ada orang tanya kat aku;
"Mana pengantinnya?"
"Saya la pengantinnya."
"Kau jangan la main-main. Acik tanya betul-betul ni. Mana pengantin?"
"Maaaaakkkkkk.....".
Cebik kejap.
So nak dijadikan cerita, baju kahwin aku elok bergantung dan baju pink adalah OOTD of the day.
Apapun, aku gembira majlis lancar, lauk banyak habis. Alhamdulillah.
Doakan aku, ahli keluarga aku dan ahli keluarga suamiku sentiasa dalam jagaan dan rahmat Allah. ♡
Kredit : 👉🏻Lina Amalina Noorhan


from Pena Hitam http://ift.tt/2jxuU0F
via IFTTT