'Buat saving dalam 10 tahun, baru fikir beli rumah atau kereta'


Golongan belia hari ini beruntung kerana hampir setiap perkara ada pihak yang sudi sediakan panduan agar tidak tersilap langkah di kemudian hari. Seringkali ditekankan pada golongan belia agar membuat simpanan untuk masa depan, biarpun terpaksa mengikut perut. Elakkan berhutang dengan bank dan simpan saja nafsu memiliki kereta baru. 

Semoga tips dari Adibah Noor ini memberi manfaat kepada semua. 

DEAR young professionals, ini nasihat daripada kakak yang pernah melaluinya. I ni freelancer/kerja sendiri. Up sikit saja daripada penganggur, tetapi boleh je beli rumah dan kereta sendiri. Mungkin orang lain ada cara yang lebih baik, tetapi ini cara saya dulu. 

For the first 10 years of your professional life, berusahalah untuk menyimpan 10% of your gaji. Biarlah ikat perut sekalipun, untuk masa depan. Kalau mampu, save another 10%. Yang ini untuk beli apa-apa in the future.  Yang first tadi itu kalau boleh masuk dalam akaun, "jangan sentuh!" 

Kalau tak boleh, then 10% of your gaji, simpan. Wajib! And for the last 10 years, toksahlah ambil apa-apa loan sekalipun. Kalau bolehlah. Credit card pun no, no, no. Tak apa, kalau orang lain ada phone/gajet canggih-canggih, kau tak payah ikut arus itu. Duduklah dengan 'fama', kalau boleh. 


Kalau terpaksa menyewa, yelah merantau kan, carilah bilik dan sharelah macam mana pun. Asalkan kau boleh save. Kenderaan, naiklah pengangkutan awam atau tumpang kawan. Save, save dan savae, itu tujuan first 10 years of your professional life. 

Tukar kerja macam mana pun dalam 10 years itu. Make sure save your 10%. Kemudian pastikan simpan dalam akaun yang secure. Jangan invest bukan-bukan. Make sure your account cantik. Dapat job je, bank in dan bank in. 

Selepas 10 years, bila dah seronok tengok duit terkumpul itu kan, barulah fikir beli rumah atau kereta. Tunjuk pada pihak bank akaun-akaun yang cantik itu. InshaAllah bank senang nak bagi loan. Malah mereka akan offer you credit card bagai sebab you punya nama bersih daripada apa-apa hutang. 

Selepas itu, pandai-pandailah you nak buat perancangan kewangan. Tetapi savings, tetap wajib 10% dari gaji itu. Teruskan. Kena ikut perut jugalah sebab nak saving lagi, nak bayar loan rumah lagi kan? Tak apa. 

Oh, by the way cuba ambil loan janga pendek. Toksah sampai berpuluh-puluh tahun. Kalau bolehlah. Bukan apa, bila loan jangka masa lets say 10 years, you dapat own your home faster and selepas itu bolehlah makan lebih sikit. Hehehe! 

Nak beli kereta? Akak sarankan beli rumah dulu. Best dik bila rumah itu atas nama kita. Penantian memang satu penyeksaan tetapi berbaloi. Tapi kalau you ada akaun yang another 10% yang I cakap awal-awal tadi kan? Bolehlah nak beli kereta. Perghh! Best dik, kita yang usaha. Best! 

Tapi kalau bab tiba-tiba nak kahwin kan, yang itu akak tak dapat nak nasihat sebab akak tak ada pengalaman bab tu. Hahaha! Semoga berjaya. 


Bayangkan kalau dah bertemu jodoh, rumah dah ada, kereta pun ada, perghh! Itu point yang akan melembutkan hati bakal mertua. Hehe! 

Akak ikat perut dulu pun tak ada juga nak kurus. Hahaha! Berkat ikhsan kawan-kawan yang pandai memasak. Sambal di kuali pun I gaul dengan nasi. Ingat lagi. 

Sumber: Adibah Noor


from The Reporter http://ift.tt/2jcyz5P
via IFTTT