Gaji kecil, baru grad tapi boleh beli rumah dengan 7 step ini


Zaman sekarang nak beli rumah, kena 'cerdik'. Salah langkah, tanggung kerugian bertahun-tahun. Namun ada beberapa individu yang sudi berkongsi cara dan langkah yang betul untuk memiliki sebuah rumah mengikut kemampuan gaji masing-masing. 

Semoga perkongsian dari Mazlan Aziz ini bermanfaat.

THREAD ini untuk mereka yang bergaji kecil seperti kami saja. Yang bergaji besar, jangan baca. Hahaha! No hidden. Cara sempoi kami beli rumah lelong.

Aku spesifik terus untuk rumah lelong sebab gaji kita kecil, kan? Senang sikit. Rumah subsale and undercons lain kalilah. Tetapi syarat pertama jangan mengada-ngada, plan strategy and effort. 

Ini berdasarkan pengalaman aku sendiri. Kalau ada salah, tolong betulkan. Ada tiga stage:
  • Sebelum beli
  • Semasa
  • Selepas dapat rumah

Hadam betul-betul tiga stage ini, baru boleh On. Aku cerita dulu stage 1 dulu, ada tujuh step. 
  1. Cek loan pinjaman kau lepas berapa sen
  2. Cek duit cash kau ada berapa
  3. Letak range harga rumah yang mampu, gaji sempoi, jangan rumah juta-juta pun kau nak tibai. Sabar, jangan gelojoh.
  4. Buat strategy, sama ada kau nak duduk sendiri atau bagi sewa (cash flow) atau jual balik (flipping).
  5. Then baru kau boleh pilih rumah mana yang kau nak masuk bid. Kalau step 1-4 kau tak buat, terus ke step 5, aku rotan kau! DAh pilih, selepas itu cek nombor 6 dan 7.
  6. Cek status rumah dari segi legal.
  7. Cek status rumah dari segi fizikal (pergi tengok keadaan rumah).

Biasanya step 1-5 boleh buat sendiri tetapi sampai step 6 dan 7, di sini barai. Jaga-jaga guys. Memang awal-awal rasa macam boleh buat semua step. Tetapi bila time tulah anak kau ada sukaneka, isteri mengidam nasi kandar la, serius memang tak sempat. 

Step 1-7 itu wajib buat. Kalau tak buat, tak payah masuk lelonglah. Duduk rumah main PES17. 

Aku pesan siap-siap, lelong ini kena bersabar. Ada rezeki, sekali bid terus dapat. Ada yang Allah uji tiga bulan baru dapat (macam aku). Macam jodoh, ada yang cepat, ada yang lambat. Hehehe! 

Nak pilih rumah di mana? Yang itu biasanya aku suruh Nazri update rumah ikut strategy yang aku nak. Dia dah siap-siap tapis. Jimat sikit masa aku. Sempatlah aku nak keluar date dengan mak aku. Tetapi kalau nak tengok list, boleh tengok dekat lelong tips. 

1. Untuk step 1 (cek loan kau lepas ke tak)

Untuk step ini, kau boleh tengok tweet @Cik_Ifa. Dia ada bagi tips untuk loan. Hehe. 

Beli rumah lelong ada dua cara iaitu:
  1. Cash
  2. Loan

Aku tak kisah sangat yagn cash tetapi kalau guna loan, cek betul-betul guys. Aku cerita yang beli guna loan, ada few things yang kau kena cek to make sure loan kau lepas. Sebab biasanya selepas menang rumah, kau kena settlekan dalam masa 90/120 hari. Tapi kalau loan kau tak lepas, meranalah kau nak cekau duit untuk bayar full rumah itu dalam masa 90 hari. 

So make sure cek loan kau lepas ke tak. Kalau lepas, tak perlu risau. InshaAllah dapat rumah dengan harga murah. 

2. Untuk step 2 (cek duit cash kau ada berapa)

Yang ini penting, kalau tak kau tak boleh masuk lelong sebab untuk masuk, kau kena buat bank draft 10% dari harga rumah. Contoh rumah kau target RM90K, buat bank draft RM9K. 

Kalau mak mertua minta hantaran, kau cakap dah buat deposit rumah. Jangan takut, cakap dengan confident. Tapi kalau melepas si dia, kau jangan salahkan aku. Hahaha! 

3. Letak range harga rumah yang kau MAMPU.

Aku saja besarkan 'MAMPU' itu, nak highlight. Jangan mengada-ngada nak target rumah juta-juta kalau tak mampu. 

Okay so based on loan kau lepas berapa dan duit cash kau berapa yang ada, letaklah limit harga rumah yang kau nak masuk. 

4. Buat strategy sama ada kau nak:
  1. Duduk sendiri
  2. Bagi sewa (cash flow) atau'
  3. Jual balik (flipping)

Yang ini pandai-pandailah. Nak tahu details, PM aku (@enginbright)

5. Okay, dah buat step 1-4, then boleh pilih nak rumah yang mana.

6. Cek status rumah (legal issue)

Yang ini penting gila! Itu yang aku malas nak buat. Aku suruh Nazri and the geng cek. 

7. Periksa keadaan rumah

Yang ini aku boleh buat sendiri dan enjoy juga pergi view rumah ni. Tengok kawasan kejiranan okay ke tak, tengok rumah cantik ke tak. 

Kemudian bolehlah daftar dengan pergi bidding. Ulang step 6 dan 7. Aku pun lambat tahu benda ini sebenarnya. Harap korang yang dah tahu ini manfaatkanlah ye. Semoga Allah mudahkan urusan korang untuk beli rumah. 

Ramai yang nak nombor telefon kan, saya serba salah sebenarnya nak kongsi. Tetapi untuk kebaikan, okay kot? Ini ha:
  1. Majid: 016-6300350
  2. Naz: 017-6972341

Boleh roger geng-geng ini. Tapi kalau rasa tak okay, boleh roger orang lain ye. 



from The Reporter http://ift.tt/2hz1Sz5
via IFTTT