'Negara Madani apa, tak iktiraf Kelantan & Terengganu untuk salur bantuan banjir' - Ustaz Ahmad Dusuki tempelak slogan baharu Kerajaan Perpaduan



Kepimpinan Kerajaan Pusat yang diterajui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim baru sahaja mengumumkan slogan baharunya, 'Malaysia Madani' yang menggantikan slogan Keluarga Malaysia ketika era pentadbiran Ismail Sabri Yaakob. 


Madani dalam akar bahasa Arab bermaksud kota atau peradaban dan dikaitkan dengan kota suci umat Islam Madinah. Dewan Bahasa dan Pustaka pula menterjemahkan maksud madini sebagai maju dari segi pemikiran, kerohanian dan kebendaan. 


Bagaimanapun, pendakwah Ustaz Ahmad Dusuki menempelak slogan baharu itu dalam hantarannya di Facebook tengah hari tadi disebabkan isu bantuan banjir RM50 juta. 


"Negara Madani apa sehingga tidak mengiktiraf kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu yang dipilih rakyat bagi menyalurkan bantuan banjir kepada rakyat diberi menerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP)?" katanya. 



Kenyataan pendakwah agama itu mengundang pelbagai reaksi netizen khususnya mereka yang masih ingat laporan berita dalam lidah rasmi PAS iaitu Harakah Daily turut melaporkan pemberian bantuan bencana (banjir) pada 21 Julai 2022 ketika di era pentadbiran Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri. 


Dalam berita berkenaan, kerajaan pusat turut menyalurkan bantuan bencana RM50.6 juta kepada Kelantan melalui Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU, JPM) untuk diagihkan kepada mangsa yang layak. Bukannya disalurkan terus kepada kerajaan negeri. 




"Apa salahnya kalau bantuan disalurkan terus kepada JPP? Yang penting bantuan disampaikan terus kepada rakyat, untuk mengelakkan ketirisan, penyalahgunaan, penyelewengan, pilih kasih dan sebagainya," kata netizen.


"Apa yang ustaz merepek ni? Apa yang penting sekarang, bantuan itu sampai terus kepada rakyat. Fikir positif ustaz, cubalah buka hati kecil dan berlapang dada untuk perkara yang baik. Semoga mendapat hidayah daripada Allah SWT," kata tambah netizen yang lain. 


Sumber: Facebook Ustaz Ahmad Dusuki



from The Reporter https://ift.tt/RFY2TMo
via IFTTT