'Pengecualian tol 2 hari tindakan bodoh, kerajaan sepatutnya naikkan tol & bahan api agar tidak ramai pulang ke kampung' - Kamal Hussin



Tulisan artikel dari Kamal Hussin yang berkongsi pandangan mengenai tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi pengecualian tol di seluruh negara pada 20 dan 21 Januari sempena perayaan Tahun Baru Cina, dianggap sebagai tindakan populis yang bodoh, mengundang pelbagai reaksi netizen.


Menurut anak petani marhaen yang menuntut di Bangi dan cuba menjadi 'bijak' itu berkata, pengecualian tol selama dua hari itu tidak selari dengan kenyataan Anwar yang menasihati penjawat awam untuk tidak leka memandangkan hutang negara telah mencecah RM1.2 trilion. 


"Pertama, inisiatif itu (pengecualian tol) membawa implikasi kewangan RM40 juta, sedangkan pada masa yang sama Anwar menasihatkan penjawat awam supaya tidak leka memandangkan hutang negara telah mencecah RM1.2 trilion. 


"Kedua, selain pengecualian tol itu, adalah dijangka sebanyak 3.8 juta kenderaan akan berada di atas lebuhraya di seluruh negara sepanjang cuti perayaan yang bermula hujung minggu itu. 


"Setiap kenderaan ini mengunakan petrol atau diesel yang sekali lagi menyaksikan kerajaan menanggung bebanan dengan memberikan subsidi bahan api. 


"Sepatutnya kadar tol dan bahan api dinaikkan semasa cuti perayaan bagi memastikan jumlah yang balik kampung  tidak ramai.


"Dan ketiga, seperti lumrahnya, setiap kali musim perayaan jumlah kemalangan termasuk kehilangan nyawa terus meningkat. Kenaikan kadar tol dan bahan api mungkin akan menyaksikan orang ramai kurang berjalan.


"Justeru, Anwar tidak harus mengambil langkah populis tetapi bodoh itu." katanya. 


Kamal bagaimanapun tidak pasti sama ada keputusan itu selaras dengan konsep Malaysia Madani yang diperkenalkan atau Anwar sememangnya 'tidak bijak' dan tidak seharusnya menjadi perdana menteri seperti pendapat yang diberikan oleh seorang bekas perdana menteri sebelum ini. 


'Pengecualian tol 2 hari tindakan bodoh, kerajaan sepatutnya naikkan tol & bahan api agar tidak ramai pulang ke kampung' - Kamal Hussin


Kenyataan Kamal itu ternyata mengundang kemarahan ramai di media sosial dan menganggap individu berkenaan mengeluarkan kenyataan yang kurang cerdik. 


"Masa cuti inilah peluang untuk orang ramai pulang ke kampung berjumpa dengan ibu bapa dan sanak saudara. Tengok dari sudut itu sudah cukup. Hubungan kekeluargaan yang erat pun termasuk dalam Madani. Tak perlu nak politikkan dan ekonomikan semua perkara. Berhujah biar padu, jangan mengikut emosi," kata PrimeMate. 


"Anak pertani marhaen yang menuntut di Bangi dan cuba menjadi 'bijak' dengan memperbodoh dan memperkecilkan usaha orang lain yang memberi manfaat kepada orang ramai. Kelihatan memang 'belum bijak'. Memperbodohkan orang lain tidak menjadikan anda bijak," kata Widya. 


"Kamal Hussin punya tulisan ini pun dah nampak siapa yang bodoh. InsyaAllah dengan menitikberatkan kemudahan untuk rakyat akan datang rahmah untuk Anwar dan Malaysia. Ekonomi Malaysia akan lebih mampan bersama Anwar dan Kerajaan Perpaduan," kata Roshdan. 


Sumber: MalaysiaKini



from The Reporter https://ift.tt/yjfWZT4
via IFTTT