'Dahlah order sikit, bayar macam taik!' - Rider makanan selar customer minta hantar pesanan sampai depan pintu, tapi disekolahkan netizen
Minggu lalu, tular di media sosial video luahan ketidakpuasan hati seorang wanita terhadap perkhidmatan penghantar makanan yang enggan menghantar pesanannya sehingga ke depan pintu.
Pengadu berkata, itu adalah kali pertama dia berdepan dengan masalah sedemikian sedangkan sebelum ini semua pesanannya tidak pernah menghadapi sebarang masalah.
Difahamkan, pengadu telah diminta turun ke tingkat bawah untuk mengambil pesanannya. Tetapi pengadu tidak berbuat demikian kerana baginya penghantar makanan boleh masuk ke bangunan pangsapuri itu tanpa perlunya melalui sebarang sekatan, sekali gus menghantar pesanannya ke depan pintu rumah.
Namun, penghantar makanan terbabit dikatakan tidak mahu melayani permintaan pengadu menyebabkan kedua-dua mereka 'berdebat' dalam ruangan chat aplikasi Food Panda seketika.
Tidak berpuas hati dengan insiden itu, pengadu membuat teguran secara terbuka yang ditujukan kepada penghantar makanan Food Panda di media sosial.
"Kalau korang rasa korang tak boleh nak jalankan tugas korang sampai selesai. Korang tak layak jadi rider Food Panda. Sebab apa? Sebelum ini saya order makanan tak ada masalah dia hantar sampai pintu.
"Kalau dulu saya duduk kondominium, normal.. normal.. awak tak boleh hantar sampai depan pintu dan memang saya kena turun. Tapi sekarang saya duduk di pangsapuri je, korang boleh naik ke atas tanpa kad akses bagai. Kenapa nak paksa saya turun dan nak berdebat dengan saya dalam ruangan chat?
"Kemudian saya kata kalau tak boleh nak hantar makanan sampai depan pintu, saya cancel la. Kemudian awak nak buat muka hantar makanan dan bila saya ucap terima kasih, langsung tiada reaksi. Awak kerja kan? Kenapa buat perangai macam tu?
"Janganlah buat orang rasa macam ni. Kalau rasa tak boleh nak jalankan tugas dengan sempurna, jangan buat kerja ini. Kita nak bantu awak mencari rezeki tapi awak buat kita macam ni pula.
"Abang Food Panda ingat eh, kalau rasa korang tak boleh hantar sampai depan pintu, jangan buat kerja ini. Ya Allah sakit betullah hati. Saya rasa dia bergaduh dengan bini dia kot sampai jadi macam tu," katanya.
Terkesan dengan teguran itu, salah seorang penghantar makanan tampil membidas pengadu dan menegaskan pelanggan sememangnya kena turun ke tingkat bawah untuk mengambil pesanannya sendiri.
Malah, dia turut memberi contoh gambar yang menunjukkan pekerja JNT dan Pos Malaysia meletakkan bungkusan pelanggan di tingkat bawah sahaja.
"Tengok abang JNT pun letak kat bawah. Abang Pos pun letak peti surat bawah. Kenapa kita wajib kena naik atas? Sebab kita bodoh dan tak bersatu, tak berani melawan sama-sama ke? Sudahlah order sikit, bayar macam taik," katanya.
Foto tular | mStar Online |
Bagaimanapun, kenyataan lelaki itu mengundang kemarahan netizen yang menyelarnya membuat perbandingan yang tidak wajar. Ada beberapa penghantar makanan turut membidasnya.
"Bila tak ada order, kau melalak. Bila dapat order, kau pemalas. Kau nak apa sebenarnya hanat? Belajarlah bersyukur. Kita memang buat services door to door. Makanan memang sepatutnya diletak di atas, jangan nak samakan seperti kita menghantar barang. Bingai tu simpan sikit. Benda boleh naik, kita naik. Tak boleh naik, letak di tempat yang sepatutnya," kata netizen.
"Mana ada bang, saya driver kurier, kadang-kadang kena naik atas juga hantar barang yang berat. Bergantung pada pengurusan. Pandai-pandai jual nama JNT, Pos Laju bagai. Syukurlah naik motor parking senang. Yang naik van ni lagi susah nak cari parking tau. Manja betul riders ni," kata netizen.
from The Reporter https://ift.tt/iST5d4e
via IFTTT